Weboldalunk cookie-kat használhat, hogy megjegyezze az egyedi beállításokat, továbbá statisztikai célokra és hogy a személyes érdeklődéshez igazítsa hirdetéseit. További információ






Kategória: Táplálkozás és egészség

A tehéntejről

A tej, mint már sokszor hallottuk: élet, erő, egészség. Sajna ez csak a házi tejekre igaz, nem a boltban kapható pasztörizált, hőkezelt tejekre.
Ugyanis az utóbbiakban a pasztörizálás révén elpusztul szinte az összes hasznos anyag, tönkremennek az enzimek, denaturálódnak a fehérjék, hasznosíthatatlanná válnak a vitaminok.


A tej összetevői: a tejzsír, a tejfehérje (pl. kazein, és a savófehérjék), a tejcukor (laktóz), a vitaminok és az ásványi anyagok.
A tej átlagos összetétele: 87,9% víz és 12,1% szárazanyag.
- A tejzsírban 4-5 olyan anyag található, amely külön-külön is, de együtt különösen nagyon fontos védelmet nyújtanak a szervezetnek. Az egyik pl. a konjugált linolsav (telítetlen zsírsav), amely a foszfolipiddal, a vajsavval, az A-vitaminnal és a béta karotinnal együtt jelentős rákellenes hatással bír.
Sőt! A tejzsír nem hogy növelni a vér koleszterin szintjét, hanem csökkenti azt.

- A tejfehérje: átlagosan 80% kazeint és 20% tejsavót tartalmaz.
A tehéntej átlagos fehérjetartalma 3,4–3,5%.
A szükséges egy napi fehérje bevitel azoknál az embereknél, akik könnyű munkát végeznek, 0,9 g testtömegkilogrammonként, ennél nagyobb a napi fehérjeszükségletük azoknak, akik nehéz, főleg fizikai munkát végeznek.

- A tejcukor: pl. a laktóz, amely egy diszacharid, ami glükózból és galaktózból áll.
Elősegíti az ásványi anyagok (kalcium, magnézium, foszfor) felszívódását, és a belőle képződő tejsav a vastagbélben meggátolja a káros bélbaktériumok elszaporodását.
Azokat az embereket, akiknél hiányoznak a tejcukor lebontásához szükséges enzimek, tejcukor-, vagy más néven laktózérzékeny embereknek hívjuk.
Ők is fogyaszthatnak tejtermékeket, csak nekik egy másik eljárással készítik azokat, a laktóz helyett, egy másik diszacharidot, pl. szacharóz-t használnak az eljárások folyamán.

- Vitaminok: B2-, B12- és B6-vitamin, A vitamin, D vitamin.

- Ásványi anyagok: jelentős a kalcium- (Ca), a foszfor- (P) és a szeléntartalom.

A tehéntejnek nemcsak egészségmegőrző, de egészségkárosító hatásai is ismeretesek.
Előbbiek a cikk elején olvasható összetevők, melyek az emberi szervezet számára fontosak, pl. a csontozatunk számára.

Egészségkárosító hatások:
Kutatások szerint növelheti a kialakulás veszélyét pl. a prosztataráknál a tej fogyasztása, és a tej magas zsír, cukor és koleszterol tartalma szerepet játszhat az elhízásban, valamint a szívbetegségek kialakulásában.
De a melamin egyik származéka a ciromazin növényvédőszer alkalmazása által, ami a permetezés során beépül a növénybe, majd a tápláléklánc által a tejbe is, az emberekben túlságosan nagy mennyiségben veseproblémákat okoz.

A tejből sokféle termék készül.
Tejkészítmények:
- tejföl: készülhet tejszínből savanyítással, vagy természetes úton megsavanyodott tejről (aludttej) szedik le annak föleként
- tejszín: a nyers tej gépi úton való lefölözésével nyerik.
Kapható már a frissföl, ami a tejföl olcsóbban gyártható utánzata, csökkentett zsírtartalmú, illetve növényi zsiradék hozzáadásával készül.
- joghurt: 5% zsírtartalmú tejből egy bizonyos fajta baktériumkultúrával való beoltással valamint alvasztással készül
- kefir: kefir kultúrával való beoltással készül
- aludttej: a tejsavbaktériumok hatására, külső emberi beavatkozás nélkül megalvadó nyers tej.

Tejtermékek:
- túró: a lefölözött aludttej felforralása után kicsapódó kazein.
- vaj: a tejföltől elválasztott tejzsír.
- író: a vaj és túrógyártás mellékterméke.
- sajt: savanyított és felfőzött tejből készül préseléssel.

Az egyik ismerősöm megkóstolva az egyik barátja anyukája által házilag készített sajtját, s azt dicsérve, hogy milyen finom, felbuzdultam, hogy én is megismerjem, hogyan is készül a sajt s milyen ízre.
A közelmúltban meg is látogattam a fent említett anyukát, s vele közösen elkészítettem életem első sajátját, aminek elkészítését meg is osztom veletek:
2 liter frissen fejt tejet beletettünk egy három literes fazékba, amihez adtunk 3-3.5 kávéskanál sót, majd feltettük a tűzhelyre és állandó kevergetés mellett kb. fél órát főztük. A tűzről levéve beleöntöttünk fél deci 10 %-os ecetet, majd negyed órát állni hagytuk, hogy kitúrósodjon. Ezután az egészet beleöntöttük egy vászonruhába, felakasztottuk, hogy kifolyjon belőle a savó. Időnként megráztuk és megnyomkodtuk, hogy tömörödjön a sajt. Majd 2 napra állni hagytuk.
A hölgy azt mondta, hogy ő szokott készíteni ízesített sajtokat is. Ugyanezzel az eljárással kell elkészíteni az ízesített sajtot is, mint ahogy az előbb leírtam. Amikor a sót hozzáadom a tejhez, akkor kell hozzáadni a fűszereket, ki amilyen ízű sajtot szeretne, pl. kaprot, fokhagymát, őrölt köményt…

Az általam (is) készített sajtból kaptam kóstolót, nagyon ízlett, igaz meglehetősen más íze van, mint a boltban kapható sajtoknak.

Remélem a fent leírtak alapján más is kedvet kap a sajtgyártáshoz, higgye el, megéri. :)
(A cikket beküldte: tinendo)



Így szerettesd meg a gyermekeddel a zöldségeket: 4 tuti recept
Spenót, bab, kelbimbó – tele vannak vitaminnal, sok gyerek azonban rájuk sem néz. Hogyan tálaljuk számukra, hogy megszeressék, sőt, később is örömmel fogyasszák? Egészséges receptek az egész családnak. »

Az almahéj véd a rák ellen is
Sokszor hallottuk már, hogy az alma héjában van a vitamin, vagy "napi egy alma-az orvost távol tartja". Való igaz, hogy számtalan vizsgálat és eredmény igazolja, hogy a gyümölcsök és zöldségek fogyasztásával erősítjük az immunrendszerünket, feltöltjük a... »





Minden jog fenntartva © 2019, www.egeszsegtipp.hu | Jogi nyilatkozat / Adatvédelmi tájékoztató | Kapcsolat: info (kukac) egeszsegtipp.hu | WebMinute Kft.