Weboldalunk cookie-kat használhat, hogy megjegyezze az egyedi beállításokat, továbbá statisztikai célokra és hogy a személyes érdeklődéshez igazítsa hirdetéseit. További információ






Kategória: Amit beviszünk, beszedünk

Ismerjük meg a B-vitamin családot! I. rész

E cikk elolvasásával megtudhatod, hogy miért is kellenek a szervezetünknek a B vitaminok, illetve, hogy milyen problémákat okozhat a hiányuk, hogyan kezelheted a B vitamin hiánya okozta problémát, avagy hogyan növelheted a B vitaminbevitelt.
Az első részben megismerkedhetünk a B1, a B2 és a B3-vitaminnal.


A B vitaminok vízben oldódó vitaminok.
Több fajtája létezik:
B1-vitamin (tiamin),
B2-vitamin (riboflavin),
B3-vitamin (niacin),
B4-vitamin (M-vitamin),
B5-vitamin (pantoténsav),
B6-vitamin (piridoxin),
B7-vitamin(H vitamin, másnéven biotin), B8-vitamin (kolin),
B9- vitamin (inozit),
B10-vitamin (PABS: para-amino-benzoesav, angolul: PABA),
B12- vitamin (cianokobalamin),
B13-vitamin (Orotsav),
B15-vitamin (pangasav)
B17-vitamin (laetril).

- B1 vitamin (tiamin): a gerincvelő és az agy közötti idegi jelátvitelért felelős. Serkenti a memóriát, megelőzi az idegkárosodást, szerepet játszik szénhidrátok anyagcseréjében, ezért sokszor a szénhidrátbevitel függvényében adják meg a szükségletét.

Legnagyobb koncentrációban: a szívben, a vesében, a májban, az agyban és a vörösvértestekben fordul elő.

Természetes forrásai: borsó, narancs, teljes kiőrlésű tészták, a dió- és mogyorófélék, a húsok (főleg a sertéshús) és a máj.

Felszívódását a többi B vitamin jelenléte és a C-vitamin segíti, míg a koffeinsav, a tea csersavja és a savlekötő szerek gátolják.

A napi adag: fél évesnél fiatalabbaknak 0.3 mg, 7-12 hónap között 0.5 mg, 1-3 év között 0.7 mg, 4-6 év között 0.9 mg, 7-10 év 1.2 mg, 11- 30 év között 1.3 mg a nőknél, 1.4 mg a férfiaknál, 31-60 év között 1.2 mg a nőknél, 1.3 mg a férfiaknál, 60 év felett a nőknél 1.1 mg, a férfiaknál 1.3 mg, várandósság alatt 1.5 mg, szoptatás alatt 1.6 mg.

B vitaminhiány a stresszes életmódot folytatóknál, az alkoholistáknál és az 55 év felettieknél fordul elő leginkább. Tünetei: fáradtság, émelygés, zsibbadó kéz, depresszió, rossz memória.

A szerveztünk gyorsan elhasználja (kb. 1 mg/nap), így folyamatos bevitelre van szükség. A túl sok B1vitamin kiüríti a többi B vitamint. A túladagolás következtében szapora pulzus, fejfájás, alvásképtelenség tapasztalható.


- B2 vitamin (riboflavin): szerepe van az aminosavak és a zsírsavak lebontásában, a szöveti légzésben, a méregtelenítésben, növeli az energiaszintet, megőrzi a köröm és a haj egészségét, enyhítheti a terhességi görcsöket.

Természetes forrásai: sörélesztő, vese, kukoricapehely, cheddar sajt, tojás, joghurt, csirkehús.

Felszívódását segíti a B vitamin csoport többi tagja és a szelén, míg a dohányzás, a fogamzásgátló tabletták szedése és a túl sok alkohol gátolja.

Napi adag: fél évesnél fiatalabbaknak 0.4 mg, 7-12 hónap között 0.6 mg, 1-3 év között 0.8 mg, 4-6 év között 1 mg, 7-10 év 1.4 mg, 11- 14 év között 1.3 mg a nőknél, 1.6 mg a férfiaknál, 15-18 év között 1.3 mg a nőknél, 1.5 mg a férfiaknál, 19-60 év között 1.5 mg a nőknél, 1.8 mg a férfiaknál, 60 év felett a nőknél 1.5 mg, a férfiaknál 1.8 mg, várandósság alatt 1.8 mg, szoptatás alatt 2.0 mg.

Riboflavinhiány csak szélsőséges esetekben fordul elő, hiányában a szájsarok berepedezik, a szemfehérje eressé válik, az arcon (orr, szem, száj) hámló bőrgyulladások jönnek létre. A kielégítő bevitel mindezt megelőzi.
Túladagolása nem lehet.


- B3-vitamin (niacin vagy niacinamid): a szöveti oxidoredukciós folyamatokban résztvevő koenzimek alkotórésze. A szervezet maga is elő tudja állítani a tripofán nevű fehérje eredetű aminosavból.
Csökkenti a koleszterinszintet, gyors segítséget jelenthet szénanátha esetén, segíthet az alkoholizmusban szenvedőknek.

Természetes forrásai: csirke, sertés- és marhahúsban, a cheddar sajtban, a tőkehalban, a korpás kenyérben.

Felszívódását a B-vitamin csoport többi tagja és a króm segíti, míg az antibiotikumok, a fogamzásgátló tabletták, az alkohol, a tea csersavja és a kávéban található koffeinsav csökkenti.

Napi adag: fél évesnél fiatalabbaknak 6 mg, 7-12 hónap között 8 mg, 1-3 év között 9 mg, 4-6 év között 11 mg, 7-10 év 16 mg, 11 év felett a nőknél 15 mg, a férfiaknál 18 mg, várandósság alatt 17 mg, szoptatás alatt 20 mg.

Hiányában a pellagra nevű betegség fejlődhet ki, amely bőrártalmakkal, a nyelv gyulladásával, rendellenes bélrendszeri és idegrendszeri működéssel jár.


Folyt.köv. a B4, a B5 és a B6-vitaminokról.
(A cikket beküldte: tinendo)



Ismerjük meg a B-vitamin családot! II. rész
Az első részben megismerkedhettünk a B1, a B2 és a B3-vitaminokkal, most a sorozat folytatásaként ismerkedjünk meg a B4, a B5 és a B6-vitaminokkal. E rövid cikkben megtudhatjuk, hogy e három vitaminnak milyen nagy a szerepe van a szervezet egészségesen tartásában. »

Tények és tévhitek: praktikák hajnövesztéshez
Különböző fórumokon napi szinten lehet olvasni olyan kérdéseket, ahol férfiak, nők segítséget kérnek a fodrász által túlságosan megritkított, túl rövidre vágott hajuk helyrehozatalához. Ritkábban olyan emberek kérnek tanácsot, akik hosszú hajra vágynak, szeretnék... »





Minden jog fenntartva © 2019, www.egeszsegtipp.hu | Jogi nyilatkozat / Adatvédelmi tájékoztató | Kapcsolat: info (kukac) egeszsegtipp.hu | WebMinute Kft.