Weboldalunk cookie-kat használhat, hogy megjegyezze az egyedi beállításokat, továbbá statisztikai célokra és hogy a személyes érdeklődéshez igazítsa hirdetéseit. További információ






Kategória: Egyéb cikkek

Mit tegyünk a téli lehangoltság ellen?

Bárcsak mi is elrepülhetnénk melegebb, napfényesebb éghajlatra, amikor közeleg a sötét és a hideg. Eddig szerencsések voltunk, az október és november meleg volt, néha szinte tavaszi hangulat uralkodott az emberek többségének lelkében. De megérkezett a tél, jön a sötét, a ború. Ha esik is némi hó, csak locspocs és bosszankodás marad utána.
Hivatalos tény, hogy létezik téli depresszió. De mik a tünetek és mit tehetünk ellenük?


A téli depresszió tünetei:
- Túl sok alvás, nehézkes ébredés, délutána szundikálás szükségessége.
- Fáradékonyság, gondokodás lassulása.
- Állandó evési kényszer, nasizási, rágcsálási inger (csokoládé utáni vágy).
- Szorongás, gyötrődés, a napi feladatok nehézkes ellátása, kilátástalanság érzése.
- Társaságkerülés, szexuális étvágy csökkenése, érzelemszegénység.
- Ízületi, hasi bántalmak, ellenállóképesség csökkenése.

Mi okozza?
Itt szakszerű leszek, csak hogy értsétek milyen biológiai háttere van a dolognak :)))
Tudósok azt feltételezik, hogy a lehangoltság ezen formái a testazonos melatonin hormon fényhiány okozta túltermelődésével hozhatók összefüggésbe.
Vizsgálatok tanúsága szerint ez a hormon hozzájárul a depressziós tünetek kialakulásához. Nyáron egy 24 órás időszakban kevesebb idő van arra, hogy a melatonin a véráramba kerüljön, míg a hosszú sötét órákkal járó őszi-téli hónapokban megemelkedik a melatoninszint.

Mit tegyünk ellene?
- Nappal minél több időt töltsünk a szabadban, a fényben, érdemes mozogni, sétálni, boldogabbnak fogjuk magunkat érezni (még akkor is, ha lefagy az orrunk. :)))
- Lazító gyakorlatok, mint az autogén tréning vagy a jóga szintén segítenek legyőzni a rossz hangulatot, ingerlékenységet és idegességet.
- Ne húzódjunk vissza! Keressük a család és a barátok társaságát! A jó hangulat szavatolja a téli depresszió oldását.
- Ilyen, főleg a rideg évszakban jelentkező lehangolt állapotoknál segítséget nyújthatnak a kizárólag gyógynövényekből készült gyógyszerek is, azonban csak az enyhe esetekben! Az egyik legősibb antidepresszáns hatású növény az orbáncfű (Hypericum perforatum).
- Segíthet a fényterápia. Ez súlyosabb tünetek esetén is hatásos lehet. A mesterséges színes fény ugyanis - a napfényhez hasonlóan - gátló hatással van a melatonintermelésre.
- Nagyon fontos tényező a helyes táplálkozás. Télen is sok zöldséget, gyümölcsöt fogyasszunk! Sok vitamin, ásványi anyag található a káposztafélékben, hagymában, fokhagymában, zellerben, sárgarépában, céklarépában, a csírákban, a teljes kiőrlésű gabonafélékben, az olajos magvakban, hüvelyesekben. A gyümölcsök közül könnyű ilyenkor is beszerezni az almaféléket, a citrusokat, a kiwit, banánt, ananászt. Svéd kutatók szerint a zöld színű zöldségek és a rendszeresen fogyasztott citromos víz, hatásos lehet a jó kedvre derítésben.
Fontos a C-vitamin, a B-vitaminok (leginkább a B3, B6), a cink, magnézium, kalcium és a folsav bevitele.
Segíthet az aromaterápia is. Az illóolajat el kell párologtatni a szobában, függönyre, vízbe cseppentve, alulról melegítve.
- A depresszió ellen igen hatásos a bazsalikom, bergamott, ylang-ylang, jázmin, narancsvirág, rózsa, zsálya.
- Hangulatjavításra a narancs, fenyő, levendula, fahéj, szegfűszeg, ánizs, szantál, gyömbér, rozmaring és az eukaliptusz is alkalmas.
- A gyógynövények közül némelyik (pl. a ligetszépe, szurokfű a páfrányfenyő) jó nyugtató, felüdítő hatású - akár teaként fogyasztva, akár fürdővízbe téve, inhalálásra használva.
(A cikket beküldte: universal)



Gyógyító virágok és gyümölcsök 4.
Fekete áfonya (fekete kokojza) és vörös áfonya (piros kokojza). Két újabb gyümölcs, ami sok mindentől megvéd és sok mindenben segít. Elkészítésével, gyűjtésével nem kell bajlódni, hisz sok helyen kapható. Aki mégis megteheti, az soha ne hagyja ki szezonban a leszedését. »

Szemünk fénye, az A-vitamin
Már az ókorban felismerték az A vitamin gyógyító hatását. Rájöttek, hogy egyes táplálékok elfogyasztása gyógyító hatással van az éjszakai látászavarra, de magát az A-vitamint csak 1913-ban sikerült beazonosítani. Először Paul Karrer írta le az A-vitamin kémiai... »





Minden jog fenntartva © 2019, www.egeszsegtipp.hu | Jogi nyilatkozat / Adatvédelmi tájékoztató | Kapcsolat: info (kukac) egeszsegtipp.hu | WebMinute Kft.